onsdag 4 september 2013

Fina dagar


 
Hej igen!
Åter ett stort glapp i bloggandet, men här kommer lite uppdatering.
Sensommaren är ju så fin och härlig, vad jag har trivts. Att få gå ut i skogen och plocka bär, det är livet för mig. För några är sedan var det alltid pappa och jag som drog iväg till skogen och plockade svamp och lingon. Nu får jag med mig min gubbe istället. Jag vet att pappa längtar ut i skogen också, men det är inte så lätt när man är 90+ att gå i skogsmark och böja sig ner och plocka bär, men pappa och mamma får lite smakprov av det jag plockat. Att få koka sin egen lingonsylt och känna doften av den är ju lite bonus.
 
 
Lingon har det funnits gott om i våra trakter.
Årsbehovet och lite till är klart.

 
 Rönnbärsträden bär massor av bär i år.
 
För någon helg sedan packade vi ryggsäcken
och gav oss ut på en cykeltur till vårt smultronställe 1,5 mil bort.
Vi tog med våra vänner på äventyret.
Allt gick bra tills vi var framme vid sjön, då fick gubben min punka, igen.
Det har visst hänt de sista gångerna vi varit ute på längre turer,
fast han lagat och även bytt slang. Men han fixar ju det mesta, så punkan blev lagad
och vi tog oss hem utan bekymmer.
 
 Det smakade bra med fika och frukt vid sjökanten.
 
 Skorna åkte av och jag badade fötterna ....


 På vägen hem plockade vi blåbär i våra pytsar vi haft matsäck i.
Det fanns gott om stora fina blåbär.
 
 Ett besök i Mosås och barnvakt åt denna lilla dam, har vi hunnit med.
Storebror fyllde år, så han, storasyster och föräldrarna
tillbringade en dag i Stockholm och Gröna Lund.
Vi fick rå om Molly hela dagen och hade det riktigt mysigt.
Här har jag hamnat hos frissan.
 
 Lillkusinen Tess kom på besök också.
Hej på dej Molly, visst är vi söta tjejer du och jag...
 
 Plocka blommor att pryda köksbordet med gillade tjejen.
 
 Lägerbål som avslut på en av dagarna när vi hade församlingshelg.
 
 "Håll dej i spiskroken...."
Mycket som måste ses till när man har hus.
 
 Det blev inga kantareller i dag......
 
.....vackra löv har börjat falla, är det höst då??
Nja, jag skjuter den framför mig än så länge.
 
 

5 kommentarer:

Black Iris sa...

Här har du varit ute på en härlig utflykt i naturen igen.
Härliga barnbarn har du också..

Kram Maidi

Black Iris sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Monica sa...

Som alltid fina bilder från er vackra natur! Jag älskar också att få i skogen (eller på ängarna) och plocka svamp, men hittills har det varit för torrt här, så ännu finns det ingen svamp än.
Lingon och blåbär finns inte här alls, men björnbär har vi ganska mycket. Och salmbär eller blåhallon, som dom också kallas.

Härligt att få "rå om" ett litet barnbarn en hel dag och så skönt för föräldrarna att veta att hon är tryggt omhändertagen! Och fin i håret blev du också!

Ha det så bra, kram, Monica

Anonym sa...

Mor
Jag älskar att sitta vid datorn och läsa din blogg
Stor Kram från trygghetsboendet

Carina sa...

Ser att du har haft en härlig tid. Det är så livet ska vara, ta tillvara på stunder som ges, inte tråna och längta efter mer, utan bara njuta och kunna känna lycka över dagar och stunder som är, här och nu.
Ha det fortsatt gott i sensommarvärmen.
Kram