söndag 7 februari 2010

Takskottning

Vi har varit på snabbvisit i Avesta. Dottern och mågen behövde hjälp med snöskottning. Det går ju inte att ösa hur mycket snö som helst när man har diskbråck m.m. Marken kan man ju köra med snöslunga men tak är sämre. Så vi begav oss norr över i fredags kväll. Vi blev välkomnade av en glad liten grabb ( och föräldrar ) när vi kom fram efter kl 20.

Vy från köket.
Vi fick skotta altanen först, för att snön som låg på den sidan av taket skulle få plats.

Se upp här kommer mera snö.
Det var drygt 200 m2 tak att skotta...

Det fanns tid till att umgås också.
Morfar och Seth pratar här.
Morfar säger " Du är en liten en du, Seth."
"Där tror jag du har fel morfar. Jag är en stor en." svarar han då...och det kom snabbt.
Man kan inte annat än skratta åt det svaret.
En liten rumpmas som är ett olydingsöra.....
men samtidigt så söt och mysig.

Söndagmorron.
Datanördar????

Snölyktan som gjordes på lördasgkvällen lyste forfarande fint på morronen.
"Klippan" den står på är rester av snömassorna från taket vi inte orkade ösa bort.
Nu längtar även jag efter våren..
Kram Birgit
//Mor Tuta

5 kommentarer:

Mia sa...

Tack för att ni var här och hjälpte oss!!!
Snölyktan lyser fortfarande =)
Kramar

Birgitta sa...

Vill inte tänka på när all snö som finns på taken ska rasa ner. Vi har inte tänkt skotta något. Utan hoppas på turen. Här har vi haft en strålande vinterdag.
Kram Birgitta

Märta sa...

Här skottas det för fullt. Mannen, han jobbar genom Farmartjänst(där han är delägare). Just nu skottar de många platta tak här i stan, så snön ger ju inkomster till oss. För min del som ändå faktiskt gillar snön så behöver det ju inte komma ner mer.
Kram! Märta

Polargrevinnan sa...

Grattis i efterskott, jag har inte läst så många bloggar, har haft fullt upp.
Jag kan inte minnas sett så mycket snö här i Mälardalen på minst 25 år, det brukar bli några tö-dagar emellanåt. Det ser lite farligt ut med all skottning på taken, men det är väl nödvändigt.
Vi har haft en strålande vinterdag.
Såg att du åt semla på din födelsedag, jag åt min första idag - ett mysigt kondisbesök.
Ha en trevlig vecka.
Kram Viola

Birgitta sa...

Hej! Du har något att hämta hos mej.
Kram Birgitta