torsdag 28 april 2011

Ved

Den 1 maj har vi bott i vårt hus i 35 år. Det är rätt så länge när man börjar tänka på det.
Ända fram till -06 eldade vi med ved, då vi bergborrade. Nu har vi bara en braskamin som ger lite extra skön värme på vintern och till den behövs ju också ved.
Min käre gubbe vill ju ha sina förråd välfyllda inför kommande vinter och det började de vara när han fick erbjudande om att ta hand om två stora björkar.....
Inte kan man säga nej till sådan ved inte, så vi drog iväg och sågade upp träden och tog hem dom.
Kanske inte precis rätt årstid att hålla på med sånt här arbete, men det har gått bra. Så nu är vi som ekorrarna som samlar sina förråd fulla.



En stock sågas i mindre bitar för vi ska kunna ta hem dom.


Den här gången blev inte kärran riktigt fullastad


En riktig bjässe, men skam den som ger sej. Det blev många bitar av klumpen.




Lite fick gubben kapa i sin kap, den byggde han i slutet av -70 talet.

Det är många meter ved som har sågats i den och den fungerar alldeles utmärkt fortfarande.


Sedan ska ju all ved "floas" (östgötska kanske?), staplas.

När den är torr är det bara att elda igen.

Fast jag hoppas det dröjer länge än tills det är dags

Gullvivor växer i trädgården, den är en av mina favoritblommor.


Körsbärsblommorna slår ut mer och mer för varje dag


...och så Taggen som njuter av försommaren och hälsar till er alla





Kram Birgit






6 kommentarer:

Anita sa...

Så fin bild på Taggen, han ser verkligen ut att njuta där han ligger. Delar favoritblomman med dig, men här har jag inte sett några i blom än.
Kram Anita

Ulla sa...

Jag håller med om att vintern får vänta länge innan den kommer tillbaka. Gullvivor och andra vårblommor är underbara. Imorgon bär det av hemåt och det ska bli spännande att se hur långt våren kommit.

Monica sa...

Kan berätta att här har du två till ekorrar.....vi har också en kamin som vi eldar i under vintern. Så det där med att ta reda på all ved som grannar, vänner inte behöver.....då är vi framme ska du veta.
Men nu Birgit ska vi njuta av våren och sedan kommer den svenska sommaren. Men som du vet är vi ju lite "pendlare" också till landet med mycket lavendel....*fniss*
Önskar dig en fortsatt bra vecka.
Kram från mig.

Birgitta sa...

Hej du! Om det är fel tid med veden vet jag inte. Men det finns ett talesätt att den ska vara klar till dummelonsdag. Men den hinner nog torka ändå. Så fint det blommar hos dej. Det är inte klokt vad fort allt händer i naturen nu.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Monica sa...

Det är klart att man inte tackar nej till prima björkved, även om det innebär mycket arbete! Det finns väl inget som är bättre att elda med!
Så fint det blommar hos dig!
Nu önskar jag dig en riktigt fin Valborg!
Vårkram från mig!
Monica

Märta sa...

Inte kan det vara fel tid att jobba med veden. Här finns mycket av den varan kvar i skogen. Floa ved det gör vi i Småland också.
Ha nu en riktigt skön Valborg!
kram! Märta