fredag 22 oktober 2010

Allt medan månen går vakt över Ven..

Vem har då skrivit den strofen? Jo, Gabriel Jönsson och det är ju en rad ur visan "Flicka från backafall"
Jag kom att tänka på den raden när jag tittade på månen nu ikväll, men jag får väl sjunga , "medan månen går vakt över oss".

Vad bra det är(ibland) att bo i ett litet samhälle där de flesta vet vem man är.
När man köper skor eller kläder har man förmånen att få låna hem och prova, så man är säker att det passar. Eller om det är någon som inte kan gå till affären, kan man låna hem och prova. Det har jag gjort många gånger, när jag handlade till min svärmor. Helt fantastiskt.

I dag var det äldsta dottern som behövde stövlar till barnen, ringde vår skoaffär och så ställer de undan var sitt par till barnen.
Varför då köpa skor här och inte hemma. Jo mycket enkelt, i "vår" affär känner de barnen och vet att de har knubbiga fötter och har stövlar som passar deras fot. På det sättet slipper mamma och två barn springa och leta efter passande skor.
Så får man personlig service också, inte helt fel.
Passerar du "Skon vid bron" så gå in, där kan du handla bra och billigt.
Nog med reklam.


Berget som skymtar till vä om kyrkan är Borgarberget.

Taggen putsar sej så han kan fortsätta vila.

Ha en skön fredagskväll



Kram Birgit



11 kommentarer:

Monica sa...

Var tacksam över att du har en sådan bra skoaffär där du bor...Det du berättar skulle inte "fungera" där jag bor...tyvärr!
Som vanligt härliga bilder!
Önskar Dig en skön helg.
Kramen

Anonym sa...

Ja även vi har ju passat på att shoppa skor i er affär, så jag kan också rekomendera den.
När jag såg din rubrik trodde jag ni var på Ven nu men så var alltså inte fallet.
Ha en skön helg
Kram Anita

hugan sa...

Jo det är väl den stora fördelen att bo i ett litet samhälle! Samma som här ;)
Ha en härlig helg!

MalinSj sa...

Jag förstår dig. Det är bäst att bo i litet samhälle om man har bott där tillräckligt länge. Ha en bra kväll själv. MalinSj

Monica sa...

Vilken fantastisk service! Näe, det skulle inte fungera på många ställen... var glada att ni bor där ni bor!
Kram, Monica

Birgitta sa...

Visst är det bra med servicen som finns på mindre orter. Den skoaffären känner jag till. Visst är det bra att man kan handla på faktura också. Måste vara mycket svårare i stora städer.
Har det kommit snö hos er idag. Jag har tänkt på mina äldsta barnbarn som skulle åka till Kisa idag. Lite orolig för halt väglag och inte så van chaufför. Men hoppas att allt gått bra.
Vi har ingen snö hos oss men några mil härifrån fick de 25 cm idag.
Vägarna är bara och jag tror inte det är halt.
Nu väntar John Blund på mej, så jag får några timmars sömn.
Kram Birgitta

Black Iris sa...

Oj den sången kan jag nog nästan utantill.
När min pappa fyllde 50 år för många år sedan hade några släktingar skrivit en sång till honom med Backafalls-melodin. Den började "Gossen från Holmsjö-byn".
Jag har texten kvar i mina gömmor någonstans.
Minnen...
Så fint ni har det med skoinköp. Det kan ofta vara svårt att känna på affären att de passar.

Kram Maidi

Ulla sa...

Det lilla samhället har många fördelar och det är viktigt att vi som bor där inte sviker våra serviceinrättningar. Sen är det ju inte dumt med en mormor/farmor som bistår. Trevlig söndag!

UllaMona sa...

Här i min stad har vi x-antal skobutiker men det är bara i en som jag hittar skor som passar mig. Jag köper alltid mina skor där.
Nu tjatar jag...jag har fortfarande ingen snö, må den komma snart för jag är så trött på detta mörka.

Kram

Evatina-beth sa...

Jag ser ofta "månen gå vakt över Ven"

Monica sa...

Birgit, här står himmelen öppen och det regnar mycket. Så någon promenad blir det inte i dag. Går här i mina fårskinnstofflor och bara myser. Ja, vi har den stora förmånen att ha några kaminer i vårt hus. Huset bygdes 1932....så det är gammalt & ALLA kaminer finns kvar.
Önskar dig en bra dag. Kram.