söndag 17 oktober 2010

Lördag i Mosås

I fredags traskade jag iväg med min väska till stationen för att ta tåget till Örebro. Det är inte så ofta jag tar tåget, men det händer, så det känns inte helt ovant.
Bilen behövde gubben, för att ta sej till Örebro på lördagen.


Åka tåg en fredagseftermiddag är kanske inte det mest optimala, för jag var ju inte ensam som var ute och åkte.

Vi har ca sjutton mil till Marcus med fam, två timmar med bil. Tåget tog tre och en halv timma och tre tågbyten. Ganska obekvämt att vara miljövänlig .


Väl framme så väntade två små trötta barn på farmor, men vi orkade med både Bolibompa och fredagsmys innan det var läggdags.


Pappa i huset gav sej iväg fredagskväll, medan mamma väntade tills tidig, tidig morron innan hon for iväg. Barnen och jag vi snusade vidare några timmar till.


Här kommer en bildkavalkad om vad som hände under dagen vi hade tillsammans.


Alva och jag fick för oss att baka,
det blev kanelbullar och kokoskakor.
En riktigt duktig lite hjälpreda.

Hugo målade en teckning till mamma under tiden.
När farfar kom blev det fika och nybakade bullar.
Bullarna fick med beröm godkännt av Hugo.

Lekparken fick ett besök


Gungor av olika slag
även farfar testade på att gunga


Hemma igen blev det lite tv-spel och data-spel
Jag skulle försöka hänga med på tv-spel, men oj, det var svårt.


En cykeltur i solskenet blev det också.
Alva får lite extra hjälp
Ett arbetståg stod parkerat, som vi kollade in

Hugo, en baddare på cykel, cykla fort, bromsa, sladda,
det är väl så killar ska göra.


En stor gren fick vi med oss hem till grensamlingen som redan finns,
Hugo "byggde" om deras koja under Alvas överinseende.
Nöjda traskar barnen in igen.

Så var snart lördagen tillända och det bjöds på pannkakor till kvällsmat,
precis lagom kom pappa i huset hem, så han fick också lite pannkakor.






Kram Birgit


12 kommentarer:

Monica sa...

Vilken mysig helg ni haft tillsammans! Fast sen är det väl rätt skönt att komma hem igen, eller?
Ha en fin ny vecka, kram, Monica

UllaMona sa...

Jag brukar också ta tåget ibland till mitt barnbarn, det går raka spåret utan byten...ni verkar verkligen ha haft en fin helg.

Kram

Märta sa...

Härlig helg tillsammans med barnbarn!
Ja visst var det underbart med en veckas semester. Vår första solresa.
Ha en skön vecka!
Märta

Monica sa...

Birgit, viken lycka för familjen i Örebro att ha ER som farmor & farfar!!! Du är såååå duktig på att visa bilderna på ett trevligt "sätt".....Blir varm i hjärtat! ha det nu så bra och var rädd om dig!
Kram från mig.

Lovisa sa...

Ja vi är verkligen lyckliga!!! Tusen tack ännu en gång, ni är underbara som ställer upp för oss på detta sätt. Tack för att jag och M kunde få åka iväg på våra varsina aktiviteter och TACK för att du fyllde upp frysen :o)

Kraaaam Lovisa

Berith sa...

Hej Birgit! Vi såg Er i kyrkan i går (söndag) men inte vid tårtbuffén. Vilken fin gudstjänst! Jag njöt i fulla drag. Vid kaffebordet stötte jag på "gamla" skol-klasskamrater!! som är Margits släktingar och även personer som känner till Berga. Förresten, Du är släkt i släkt med Margits familj! Din moster Viola var kusin med Margits svåger Tores barn!! (Tores barn är ungefär i Din/min ålder). Be mig inte förklara närmare, men när vi satt vid kaffebordet "kopplade" min dator rätt! Tore (alltså bror till Margits man Erik) med familj arrenderade Efsinge, den gård som ligger först på vänster sida av väg 23/34 (nästan inne i skogen) när man kommer i utförsbacken efter "Brännera", dvs i riktning mot Rimforsa. Barnen heter/hette Toresson, iaf när de inte var gifta.
Vi fortsatte söndagen i sångens och musikens tecken. Lyssnade på "Förklädd Gud" som framfördes av Missionskyrkans och Ansgariikyrkans körer (båda Linköping) och Lunnevads folkhögskolas kammarorkester och solister. Mycket njutbart det också! Kan tyvärr varken sjunga eller spela efter min stroke, men jag kan lyssna och det är också något att vara tacksam för!
Jag läser Din och Mias bloggar med förtjusning. Era bilder är helt enkelt fantastiska och Ni skriver så fängslande och intressant. Att jag "känner" de inblandade gör det inte mindre intressant. Delar Din och Mias känslor för katter, dock med lite kluvna känslor. Våra närmaste grannar i radhuslängan har katter. De allra närmaste har två innekatter som går i koppel när de är ute och det är helt OK. MEN, grannarna därnäst har två inne/utekatter som gärna vilar i andras utemöbler. Det tycker jag inte om. Dessutom används både egna och andras rabatter som kattlåda och vid minst två tillfällen har jag hittat stora spår efter fågel- och råttslakt och även spår av en (eller två) för mätta katter, kattspyor på vår heltäckningsmatta i uterummet. Då tänkte jag inga vackra tankar om katter!!! Men Ajax och hett vatten hjälper och gummihandskar skyddar!
Detta inlägg kanske inte kan kallas för kommentar...
Ha en bra dag, kära f d klasskamrat!
Kram/Berith

hugan sa...

och hur trött var du efter helgen? ;) Full rulle ser jag!
Men nu blev jag sugen på våfflor! de är väl nära släkt med pannkakor? ;D

Birgitta sa...

Vilken trevlig helg du haft tillsammans med barnbarnen. Vad mycket ni hann med.
Åka tåg är en historia för sej. Jag skulle egentligen åkt till Sthlm i lördags och hem i söndags, men eftersom jag inte varit bra fick någon annan åka i mitt ställe. Hoppas att det gick bra, trors alla inställda tåg.
Idag har jag varit så himla flitig och vävt fem och en halv meter panelgardin. Men så känns det i nacke och axlar. Nu väntar jag på att få hem älgkött.
Ha det gott.
Kram Birgitta

Black Iris sa...

Tåg var det minsann längesen jag åkte.
Vilken helg ni fick tillsammans du och barnbarnen.

Kram Maidi

Ulla sa...

Skrev en lång kommentar som försvann. Kontentan var att underbart är smått. härlig helg ni haft.

Evatina-beth sa...

Är det Weine och Birgitta som är dina släktingar. De var med och spelade i blåsorkestern som medverkade på lördagen. De kanske syns på min mans blogg (pensionerad folkskollärare)

MalinSj sa...

Visst är det underbrt med alla barn-barnen. ha det bra //MalinSj