söndag 16 maj 2010

Naturupplevelse

Det blev en promenad på ca nio km i dag på förmiddagen. Vädret var inte så fint, men lagom promenadväder.
Det är verkligen en upplevelse att komma ut i skogen, bara man har alla sinnen öppna.
Man hör fåglar kvittra, göken gol för fullt, härligt att höra den, men jag blir lite ledsen när jag tänker på att den lägger sina ägg i andra fåglars bo. Den är en lat egoist, eller hur?

Det doftade svagt av honung, vi kom på att det måste vara alla blåbärsblommor som doftade, för det var alldeles fullt av blåbärsris som blommade där vi gick i dag.
Mycket skog var avverkad också och då doftar det ju kåda. Härligt att ha förmånen att få uppleva allt detta, på en liten tur i skogen.


Kabeleka i en liten bäck som vi passerade,
den lyser så fint i vattnet

Här hade det blivit ett kalhygge
och då trädde detta naturens konstverk fram
vi har passerat här många gånger men aldrig tidigare sett dessa stenar.

Framme vid "vår" brygga där vi brukar fika


Tänk att kunna bygga så här
Skulle detta bli godkännt i dag??
Visst var människorna fantastiska förr som kunde bygga så här
man kan undra vad de hade för arbetsredskap??
muskelkraft..


Kunde inte låta bli att fota denna daggkåpa, så vacker
Åsa hade också en bild på en daggkåpa i sin blogg i går

Nu väntar snart en ny vecka
och jag hoppas det blir en fin vecka för er alla

Kram Birgit




6 kommentarer:

Monica sa...

Ja, kabbelekor är verkligen underbara. Så otroligt fräscha på något sätt...
Om man inte visste bättre, skulle man kunna tro att ni varit på Påskön med sådana stenar!
Och huset - visst är det fantastiskt! Men kanske litet dragigt inne?
Ha en skön kväll, kram, Monica

Tigris Predikantan sa...

Varit i skogen idag jag med ... tyvärr har de avverkat rätt mycket i år, i onödan dessutom!
:)

Anonym sa...

Så fina bilder du har tagit på er promenad. Blir riktigt sugen att packa ryggsäcken jag också.
Ha en bra kväll
Kram Anita

Birgitta sa...

Igår kom sommaren till oss med värme efter vinter. Ingen vår i år. Idag har det regnat.
Igår hade vi litet kosläpp. Jag vävde då så jag fick ont i ryggen igår kväll. Så idag har jag vilat samt varit iväg på ett årsmöte. Såg en massa fina vävar där. Roligt att komma ut och träffa likasinnade.
I morron hoppas jag orka väva igen.
Vad duktig du är som går på långpromenad och det ser så skönt ut och vad mycket blommor som kommit hos er.
Ha det så gott.
Kramis Birgitta

Monica sa...

Kära Birgit, vilka underbart vackra bilder du tagit på er låååååååånga promenad. Det var inte dåligt att gå nästan 1 mil !!! Men du hoppade väl inte på tuvor också???? ha, ha.
Sedan få sitta på er brygga och dricka kaffe....synd att jag inte var med!
Jag var i Köpenhamn och där öste regnet ner HELA tiden! Då gäller det att ha varmt hjärta...vilket vi har!
Önskar dig nu en fortsatt bra dag! var rädd om dig.
Kram Monica

Tigris Predikantan sa...

Och värmen kommer till alla förr eller senare! Förr för din skull hoppas jag!
:)