fredag 15 januari 2010

"Sparkföre"

Visst är det roligt att åka spark, man blir som barn då. Jag minns när jag var barn, då gick det ju alltid att åka spark på vintern, vad jag kommer i håg, eller hur, var det inte så? Jag och grannbarnen åkte "tåg" utför en lång backe inte bara en gång, utan hela kvällar tills nästan all snö var borta i backen. Vad skoj vi hade.
Nu när det har blivit så fint sparkföre här hos oss, vår gata sandas inte så ofta, så plockade min man fram fyra stycken från garagetaket. Några var isär plockade men gick ju att sätta ihop igen. Den minsta är från tidigt 50-tal.
Jag tycker det är så roligt att få åka spark med barnbarnen så de får uppleva samma känsla som jag hade när jag var barn. Att få känna vinden i ansiktet och att kölden biter i kinderna när man åker utför backarna.

vår "sparkpark" fyra olika storlekar

Seth testar sparken för första gången


även gubben min och jag tar oss en tur ibland. Här var det visst - 17 grader.

Albin o Hanna har också testat på att åka spark.
Hoppas snön ligger kvar så även våra gosingar i Örebro också kan få pröva dessa åkdon och uppleva känslan av fart och vind.

Kram Birgit
//Mor Tuta

2 kommentarer:

Lovisa sa...

Åh...ja tänk vad mysigt det vore om dom fick testa att åka spark när dom kommer och hälsar på nästa gång. Det tror jag verkligen att dom skulle gilla :o) Alva den latmasken vill nog helst bli skjutsad av storebror om jag känner henne rätt...hihi!

Må så gott! Kram Lovisa

Birgitta sa...

Här har vi inte tagit fram sparkarna. Annars är det sparkföre. Backen nerför skulle säkert gå jättefort, men sedan ska man upp igen. På sjön är mycket snö, så där kan man inte åka heller i år. Men vi lär ha vinter här ca 2-3 månader till, så man vet aldrig.
Du undrar om jag vävt efter naturbilder. När jag gick vävutbildning var vi tvungna att väva ett gubbatäcke som vi ritat själva. Där blev det några träd och blommor och en katt bl.a. Men det var inget jag vill hålla på med. Däremot vill jag väva damast och där man väva bilder. Sedan hämtar jag inspiration till vävarna i naturen.
Ha en fortsatt mysig fredagskväll och en skön helg.
Kramis Birgitta