onsdag 15 september 2010

Sängvärmare

För ett antal år sedan lärde jag mej att sy vetekuddar, som man värmer i micron. De är ju bra att ha om man har ont i nacken, ryggen osv. Jag sydde ett antal då, även några lite större som våra flickor fick.
Nu har ett par av barnbarnen kommit på att det är jätteskönt att värma sängen med dessa, innan de ska krypa ner och sova. Är man två och det bara finns en stor kudde, vad händer då? Det kan nog var och en räkna ut.


Så för ett tag sedan fick jag frågan om jag kunde sy ett par kuddar till födelsedagspresent, visst det kunde jag göra.

Tyg skickades efter, har inte tillgång till någon tygaffär här, tyvärr. Men leveranstiden var lång så tyget kom inte förrän efter kalaset, men nu är de färdiga och ska väl så småningom levereras till rätt adresser.


Vad behövs för att kunna göra kuddarna.....



Bomullstyg, slitet lakan går bra
torrt rensat vete,
jag har ju tur som har en måg som odlar ekologiskt, så jag har en stor säck vete.
Ett mått, så man fyller fickorna med lika mycket vete.
Mitt mått här har jag köpt på en marknad i Khartoum.

Sedan är det bara att sy en kudde med fickor, så stor som önskas
och fylla fickorna med vete.
Ett passande yttertyg till sist.

Taggen testar en kudde, den fick godkännt tror jag .

Tre kuddar blev det i dag.


Taggen och jag plockade upp fallfrukt, Åkerö, också,
som blev till mos nu i em.



Kram Birgit


7 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Trodde tyget skulle vara ... asch, nu kommer jag inte ihåg men ... fina blev de i alla fall!
:)

Monica sa...

Alltid kul när den yngre generationen uppskattar det man gör!
Verkar mysigt att ha en varm vetekudde när man ska sova...
Kram, Monica

Birgitta sa...

Så fina dina vetekuddar blev. Blir säkert uppskattade. Det skulle nog inte vara så dumt att ha en sådan när man suttit i vävstolen hela dagen. Du har goda Åkeröäpplen ser jag. Det fanns det i Örneström.
Det blir gott mos av dem.
Kram Birgitta

Evatina-beth sa...

Så fina kuddar! Det blir skönt när höst kylan kommer och sängen känns kall.
Härligt med äppelmos!
Kram Eva

Lovisa sa...

Åh så fina dom blev!!!! Tack snälla Birgit, jag är helt säker på att barnen kommer att bli lyriska :o)

Kraaam på dig

Monica sa...

Tack snälla rara du för alla kommentarer! Svårt med datorn här nere......Var rädd om dig!

Ulla sa...

Ibland är det nog smitta i cyberrymden för jag fick samma önskan om vetekudde söderifrån. Den kom som en länk och såg ut som en "sjal" nästan. Meningen är att den ska värma trötta axlar och datanacka. Jag får nog ta och göra ett försök med symaskinen.