onsdag 1 december 2010

Kallt att jobba ute

Kallt och snö = vinter.

Jag beundrar gubben min som jobbar ute i ur och skur, varmt och kallt väder. I dag tyckte jag allt synd om honom. Vi pratades vid i morse, här hemma var det - 21 grader där han var var det lika kallt. Jag undrade allt hur det skulle gå, men inte klagar han " det ordnar sej nog, Vi får sätta oss i bilen och värma oss ibland" sa han.
Kanske inte alltid så lätt med utearbete när det är "svinkallt" och massor av snö att ta sej fram igenom och oländig terräng.
Nu är han "hemma" på sitt hotellrum och kan värma sej.


Det här kortet är taget för fjorton dagar sedan,
lite enklare att jobba när det är barmark
Det är oftast inte så här gynnsamma förhållanden.




Kram Birgit

4 kommentarer:

Birgitta sa...

Hej! Lika kallt hos oss och det inbjuder minsann inte till något uteliv för min del.
Ta väl hand om dej.
Kram Birgitta

Synnøve. sa...

Hallå i stugan.
Näsan är där ännu, örsnibbarna med.
Du såg ju har man såg ut på bilden hihi.
Det gäller att klä sig.
Det är 19-22 minus nu. Det varierar lite. Men det går fint.
Tycker synd om de som jobbar ute måste jag säga.
Specielt de som ska gräva i den här stenfrusna jorden nu. Allt är ju stenhårt!
Vad jobbar din gube med?
Min kör lastbil. Han kör post mellan Kongsvinger och Oslo.

Inte så mycket snö, tyvärr. Hade velat ha lite till för isoleringens skull.
Får väl se om och när det kommer mera.

Sitter och ser på fåglarna ute.
De äter och äter, på svålen i trädet, nötterna och talgbollarna. De tar sig in i husen på fågelborden för att få i sig frön. Det är en ständig kamp om livet för de små.
Har 75 kg frö hemma så de ska väl klara sig ett tag i alla fall.

Nu ska jag ha en kopp kaffe. Måste ha lite varmt i mig känner jag.
Lite småurken.
Ser att sola är på väg ner redan. Klockan är bara 13:16....
Inte länge man ser den nu.
Men snart vänder det.

Ha det gott nu.
Kramen från ett kallt Digernes.
Synnöve.

Monica sa...

Ja du Birgit, vi ska nog vara tacksamma att vi inte behöver arbeta ute i denna kyla. Du har en riktigt friskus till man! Jag beundrar de som klarar av att arbeta ute när det kallt och dessutom ett arbete som kräver ansträgning. Det skulle inte mina luftrör klara av.
Hoppas att han snart kommer hem till dig och ni får njuta av husvärmen.
Var rädd om Dig och varm kram från mig.

Monica sa...

Hej Birgit! Nu har jag läst "ikapp" de inlägg du gjort medan jag varit bort! Alltid lika roligt att höra om vad du och din familj sysslat med!
Vi har ju också fått massor med snö här nere, så det var litet av en chock, att komma hem! Men skönt också, förstås!
Ha nu en fin andra-advents-helg!
Kram, Monica