måndag 27 december 2010

Summering

Summering av helgen kommer här och många bilder.

Julhelgen har varit fin och intensiv.

Den började i torsdageftermiddag när Marcus och barnen anlände.
Det var ett par förväntansfulla barn som kom, Hugo förärade farfar, farmor och även Taggen med varsin Bolibompamedalj. Man blir verkligen varm om hjärtat av en sådan sak.

Senare på kvällen kom även Maria med familj och Lovisa. Halt väglag hade de, men allt gick bra.
Så var det bara att invänta den efterlängtade dagen.


Snön har varit generös, så morfar/farfar och grabbarna var ute en vända
för att skotta och sanda
Alva var inne och passade på att diska.

När även Åsa och hennes familj kommit och vi druckit julkaffet
så var det lek ute för att fördriva tiden, som verkar vara mycket längre
på julafton än andra dagar...
sparkarna kom till användning,
det är inte sandat på gatan, så det var bra glid.
Marcus ordnade så barnen fick åka tåg med alla sparkarna,
det ser ut att vara uppskattat.


"Kast med barn" i snödriva var även det roligt.
Marcus hoppar av glädje? väntar kanske också på julklappar??


Hugo fick ett uppdrag, att hålla koll på när färdtjänsten kom med gammelmormor och gammelmorfar. Han skulle överlämna en julklapp till chauffören.

Han utförde sitt uppdrag med bravur.

Här har han hämtat paketet och springer i full fart ut till bussen.


Bussen har anlänt och alla vill vara med och häsla g-mormor och g- morfar välkomna.
Chauffören har fått sin paket, han blev glatt överraskad.

Snart dags för julklappsutdelning, men först lite julsånger och julevangeliet.
Här sjunger moster/faster Mia och barnen, Blinka lilla stjärna, för fullt.

Grabbarna väntar på sina paket
Både Alva och Hanna syns knappt inte bakom alla sina klappar.

Juldagen var det femårskalas. Seth´s dag.
Kaffe och paket på sängen, tågtårta senare på dagen
lek och bus med sina kusiner.
Vad mer kan man önska?

Annandagen var också full av lek,
Marcus med fam återvände hem.
Åsa var här bara julafton,
Maria med fam åkte i dag med en sjuk liten Seth i baksätet.
Tyvärr avslutade han helgen med magsjuka och 40 graders feber.

Vi får hoppas att vi andra klarar oss för denna" smeta".


Nu ska gubben och jag ta det lugnt några dagar.



Kram Birgit


11 kommentarer:

Anonym sa...

Så mycket fina bilder du har tagit under helgen, det syns verkligen hur kul ni har haft och vilken energi de små har.
Ha en skön vecka!
Kram Anita

hugan sa...

åh vilken Bullerbyjul! vilken härlig omtanke att ge chauffören en julklapp, förstår att den var uppskattad! å sparktåg....det skulle jag vilja uppleva igen :)
Ha nu en lugn och skön vecka!

Monica sa...

Det låter som en absolut underbar jul med alla nära och kära närvarande!
Men jag förstår om ni behöver ta det lugnt ett par dagar...
Ha en fortsatt fin sista vecka för i år! Nu går det mot ljusare tider!
Kram, Monica

Birgitta sa...

Du har verkligen haft fullt upp nu. Men du har säkert fått god hjälp av alla småttingar också.
Pratade med Anna på juldagen och hörde att ni fått mycket snö på er kant.
Önskar dej god fortsättning.
Kram Birgitta

Ulla sa...

Åh, det ser ut som i Bullerbyn! Sparktåget skruvar klockan tillbaka minsann, det förstår jag att det var uppskattat och alla nadra upptåg. Nu får du njuta minnen och titta på alla fina bilder.

UllaMona sa...

Å så härligt ni verkar ha haft det, vilken lycka att ha familjen omkring sig.
Jag har också haft barn och barnbarnet i min närhet i omgångar och det ger verkligen själen näring.
Sparktåget väcker minnen, trevliga sådana.
Ha ny ett gott slut och ett gott nytt år.
Kram

Gunilla sa...

Härliga bilder.

Ni har fullt upp med att fira jul ser jag.
Underbara dagar och många aktiviteter.
Härligt när barnen har att göra ute, snön är då en riktig välsignelse då finns det mycket skoj att göra.
Här har magsjukan härjat veckorna före jul , jag har ju dagbarn hela dagarna så tillslut åkte jag dit ochså. Det gäller att tvätta händerna och använda handsprit.

Hoppas att ni klarar er från denna onödiga sjuka.

Ha en fin fortsättning på det gamla året.

kram/Gunilla

Evatina-beth sa...

Så härligt det ser ut med alla barn. Visst är det en välsignelse med barnbarnen.
Ha en fortsatt skön helg!!
Kram från Eva

Synnøve. sa...

God fortsättning säger jag. Ser att ni haft en kanonjul hos er. Jag blir helt varm i hjärtat när jag ser alla ungarna på det sparktåget. Kanonbild alltså.
Precis så som det ska vara när det är jul och vinter.

Här var det bara gubben och jag i julhelgen. Skönt för vi har influensan på besök.... Inget vidare det ska jag säga. Men det finns de som har det värre så jag ska inte klaga.

Nu vill jag bara önska er alla ett gott slut, ett gott nytt år med de beste önsker for 2011.
Nyårskram från Digernes.
Synnöve.

Märta sa...

Hoppas att ni har klarat er från den otäcka sjukan, hoppas lille Seth är pigg igen!
Här känns livet mycket lättare just nu. Gjorde en titthållsop. i tisdags (28:e) o idag har läkaren ringt o sagt att allt såg bra ut o misstänker inget elakartat. Någon cysta är iväg skickad o den ska jag få svar på om någon vecka men den såg helt normal ut. Jag tackar för förbön och är så glad att vi har en som hör och svarar på bön.
Många kramar o en önskan om ett gott slut på 2010 och ett Välsignelserikt 2011.
Märta

Märta sa...

Ängeln som hänger i vår gran fick min man i söndagsskolan. så den är över 50 år gammal. Visst är den fin!
Kram! Märta