torsdag 8 september 2011

Frukt

Nu har trädgården varit full av frukt och bär ett bra tag.
Körsbär och klarbär, det blev lite klarbärssaft, som hamnade i frysen.
Den är bra att kunna ta fram när småttingarna kommer på besök. Även att ha som måltidsdryck passar den till, tycker vi.

Äpplen av olika sorter finns i trädgården, vi äter, gör mos, gör äppelpajer, bakar bröd med äpple i, delar ut till grannar och goda vänner.
Det finns även små kryp som gillar frukten och så gladerligt käkar av den.


Åkerö, det är ett gammalt träd,
som var gammalt redan när vi flyttade in i huset för 35 år sedan.
Det bär ganska rikligt med frukt varje år.

Ett troligen lika gammalt päronträd, som vi tänkte ta bort för några år sedan,
men som fortfarande ger stor skörd varje år.
Det är stora gulröda päron, de måste ätas eller ta´s omhand samma dag de mognar
annars ruttnar de.
De är saftiga och söta, goda att koka in.
Har ingen aning om vad det är för sort.

Plommon, Viktoria, har vi haft i mängder
och jag som inte är något för att göra kompott eller marmelad...
men de är tacksamma att dela ut.

Det finns flera som gillar frukterna.

Taggen bryr sej inte om varken bär eller frukter,
bara han får vara med på ett hörn där vi är så är han nöjd.
Att sitta på bordet gillar han, då har man bättre koll på läget, eller hur?

Headern har jag fått hjälp av dotera att beskära och redigera. Tack.
Svampen ser ut så där, med lingon och ris på, alltså inte arrangerad.
Den finns fortfarande kvar i skogen vid vår lilla sjö.


Kvällshälsningar
Birgit

5 kommentarer:

Bonnfrua sa...

Du kan du!
Åkerö är världens godaste äpple så är det bara! Speciellt lite kylgt och daggigt direkt från marken på morgonen.

Polargrevinnan sa...

Jag är så tacksam för att människor med fruktträd delar med sig av sin skörd. Ja, precis som du gör. Har fått en stor påse med viktoriaplommon idag. De är goda inkokta men det är dålig plats i frysen så vi äter plommonen nu. En plommanpaj ska jag göra.
Åkerö-äpplet är gott. Köpte några på Bondens Marknad i lördags. 30 kr kilot. Du har en förmögenhet i ditt träd.
Jag blir så glad när jag ser din Taggen. Klart att han ska ha bästa utsiktsplatsen
När vi plockade svamp i lördags såg jag din header live i min skog. Snyggt.
Kram Viola

Birgitta sa...

Åkeroäpplen fanns i Örneström och de är ju bara så goda. Hos oss har det inte blivit någon frukt i år. Har bara ett par små äppelträd. Inga plommon eller päron. Kanske finns det kvar när jag kommer till Västergötland nästa vecka. Nu är byggfläkten borta och hålet igenspikat. Men inte klart på långa vägar.
Önskar dej ett skönt veckoslut.
Kram Birgitta

Monica sa...

Så lyxigt att ha så mycket frukt!
Vi har inga fruktträd alls, men brukar också få äpplen och plommon av goda vänner!
Kram, Monica

hugan sa...

Åh säger jag igen! Päron... och Plommon! En paj kan väl göras på det goda!

Åh äntligen en bild på Taggen igen! Han är för rar :-)

Ha nu en skön helg!