fredag 30 september 2011

Utflykt

Nu i veckan så pratade mor min om att hon sett reklam i TV, på några fåtöljer som hjälper till när man sätter sej i och reser sej ur stolen.
Föräldrarna blev ju intresserade vad det kunde vara för stol. Men hur tar man reda på sån´t ? Jo, mor satte sej vid datorn och googlade och hittade företaget, bra gjort tycker jag.
De hittade mycket information och var stolarna finns. Företaget var ju nästan nästgårds, bara sju mil bort, i Tranås.

Efter lite läsande, funderande och pratande så ringde jag företaget och undrade om vi kunde få komma på ett besök. Jo visst vi var så välkomna.

Så idag på eftermiddagen styrde vi kosan mot Tranås, en underbar solig höstdag som visade sej från sin bästa sida, massor av fina höstfärger, sjöar och kossor som betade. Det var bara att njuta och ta in allt det vackra under resan.

Framme blev vi välkomnade och så demonstrerades stolen i fråga.
Helt fantastiskt, vilken uppfinning. Man sätter sej och stolen går sakta ner i sittläge, när man reser sej hjälper den till att "putta" på. Så för den som har ont i sina knän, haft stroke, eller är lite baktung är den jättebra.
Stolen tillverkas efter personens mått och vikt.

Många gånger under den tiden jag jobbade inom äldrevården önskade jag att det funnits en sådan stol, men nu har den dykt upp.

Jag ville ju dokumentera besöket, men när jag tog upp kameran var batteriet slut, typiskt, slarvigt att inte kolla.
Men min Iphone var ju med så den fick agera kamera, men inte tar den så bra bilder som kameran inte, men några bilder fick jag ju med hem iaf.


Ett par av stolarna, i olika lägen och storlek.

Perfekt.
Smidig att sätta sej i, lätt att ta sej ur
och så passade den exakt i sitthöjd och sittdjup.
Jodå mor bestämde sej snart, en så´n vill jag ha.
Farsgubben satte sej i en stol och satt där länge,
den passade och var skön att sitta i.
Så efter lite övertalning från min sida, så beställdes allt en till honom också.
Rättvist ska det vara.

Kaffekorgen var ju med också,
så vi satt vid Sommens strand och fikade.

Utsikten var det inget fel på.


Önskar er alla en fin och skön helg.
Kram Birgit

7 kommentarer:

Ulla sa...

Det var en magisk stol. Jag kom att tänka på att ungdomarna behöver en tvärtomstol. Den stolen skulle hålla kvar dem så att de fick vila sig en stund. Trevlig helg!

Monica sa...

Birgit, jag såg den reklamen för någon dag sedan. Min första tanke var: oj, så bra för äldre att lättare komma upp från sina fotöljer. Dim mor är inte dålig som letade reda på var de fanns!
Blir så glad när jag läser Inlägget!
Önskar dig en bra Helg.
Kram från mig.

Birgitta sa...

Vad bra när det dyker upp något nytt som är så bra. Vet ju själv hur jobbigt det är med låga fåtöljer. Jag beundrar din mor som hänger med på datorn. Och tänk vilken vacker höstdag för en utflykt.
Önskar dej en skön helg.
Kram Birgitta

emmashem sa...

Men vilken fantastisk stol, aldrig hört talas om tidigare, kanonbra!!
Trevlig helg!
Kram Emma

Anonym sa...

Det vár trevligt att läsa! Ett litet glädjepiller. Ha det så gott! :-)

Black Iris sa...

Visst är det jättebra att de tillverkar de här stolarna men allra mest beundrar jag din mamma som sitter vid datorn och googlar.
Underbart..

Kram Maidi

Monica sa...

Vilka härliga nyheter! Fantastisk stol! Och cool mamma!
Kram, Monica