torsdag 1 september 2011

Kvällspromenad

I går efter avslutat arbete åkte gubben min och jag ut till min barndoms trakter för lite rekreation.
Det är så skönt att komma ut i naturen och bara kunna strosa lite i sakta mak, som är min stil nu för tiden, när jag inte kan gå med så långa kliv och skutta från sten till sten längre.
Naturen finns ju kvar och min längtan ut också, så ibland får det bli en liten tur ut.
Med bärplockaren och kameran i korgen lämnade vi bilen vid en liten sjö för att promenera till nästa lilla sjö.
Oj så annorlunda det ser ut när skogen är fälld och det bara finns stora stenblock och berg kvar. Att maskiner klarar av att köra i sådan terräng, helt otroligt.
Vi strosade iväg på skogsvägen, ett och annat lingon fanns och några kantareller.

En och annan vattenpuss gick vi förbi.
Solen lyste och det speglade sej så fint i det smutsiga vattnet.

Framme vid badplatsen som vi badade vid tidigare i somras.
Det var inte badväder i går.
Gubben min sitter och filosoferar och njuter av lugnet.

Vem bor i detta lilla fina hus mån tro?
Tomtebobarnen kanske.

Tyst och stilla

Jag hittade lite lingon, min plockare blev full
och lite kantareller hamnade i korgen,
så mycket att vi fick varsin kvällsmacka med smörstekta kantareller på

Helt plötsligt var det tysta och stilla över.
Regndroppar började falla, så vi fick vända om till bilen.
Dropparna blev större och större, tätare och tätare,
bilen någon kilometer bort.
Just det , vi blev ganska så genomblöta, men vi var inte ledsna för det
vi hade ju fått den efterlängtade naturupplevelsen.

Hemma igen varma och torra
så visade sej en vacker regnbåge på himlavalvet..



Önskar er alla en skön afton
Birgit



5 kommentarer:

Pastorsfrun sa...

Vad härligt!!!!

Monica sa...

Vilken härlig tur och såå vackra bilder!
Och både lingon och kantareller - det var ingen dålig utdelning trots regnblötan...
Kram, Monica

Birgitta sa...

Skönt att komma ut och bara njuta lite. Är det dåligt med lingon och kantareller hos dej? Här finns hur mycket lingon som helst, bara att ösa in dem. Jag har säkert 20 l som ska rensas och kokas sylt på. Överväger om jag behöver mer, eftersom jag har kvar sylt sedan förra året.
En annan fråga. Är din fönstertvätt bra? Funderar på att köpa en. Vilket märke är det på den? Finns visst flera märken och det är en sort som inte varit så bra.
Mitt internet krånglar så dant och kopplar ifrån. Använder laptopen nu och det verkar gå bättre. Kanske något fel på mottagningen till andra datorn. Är ju helt borta när det gäller tekniken.
Önskar dej en skön helg.
Kram Birgitta

Susanne sa...

Hej,,så roligt att du hittade mig,,alltid roligt med nya besök...Tack..Åh eran kisse tyckte jag om så fin..Kram

Synnøve. sa...

Godeftermiddag i stugan.
Härlig tur ni gjorde... Det ser nästan ut som hos oss. Vi har en plats som heter Rytjern dit vi brukar gå.
Har plockat lite lingon och svamp, det blir nog mera lingon tror jag.

Så skönt att dina föräldrar trivs i sitt nya boende. Det är alltid lite knepigt när någon ska flytta så där.
Men de trivs och det är skönt.

Här är det höst idag. Några solglimtar, annars grått och regn. 14 grader ute.

Ha en förträfflig helg nu.
Kram Synnöve.