torsdag 8 april 2010

Blåsippan uti backarna står...

Det är roligt att leta och hitta saker i gömmorna. Nu var det hemma hos mor vi hittade en påse med gamla spetsar, både virkade och knypplade. Vad vackert det är med gamla spetsar. I dag använder man dem väl inte till lakan som de var ämnade till från början, men man kan ha dem till mycket annat. Jag har valt att sätta dem i vitrinskåpet och på fönsterhyllan. Det blev riktigt fint tycker jag.
Maken och jag tog åter en tur till blåsippemarkerna i dag. Det är så fantastiskt att se alla dessa små blommor. Det är inte bara en blå färg, utan många skiftningar.



En liten bukett med flera blå färger.

Vacker i sin enkelhet och glädjer så många.


Den knypplade spetsen


Den lilla äggkoppen fick min pappa när han var liten,
passar bra att sätta lite blåsippor i.

Det var allt för idag, ha en skön kväll.
Kram Birgit

7 kommentarer:

Mis sa...

Oh, vad fint!! Och blåsippor... mmmm

Bonnfrua sa...

Vilken fyndpåse med spetsar!!!! Och blåsippor....

71:ans blogg sa...

Åh, vilka fina spetsar! Åh, vilka härliga bilder på blåsippor! kram

Monica sa...

Tack för tipset! Jag har både virkade spetsar från min mormor och knypplade spetsar från min farmor...
Kram, Monica

Tigris Predikantan sa...

Är spetsarna stärkta?
Fina blåsippor!
:)

Birgitta sa...

Vad härligt med blåsippor. De är ju så fina och då är det vår. Vi har fortfarande vinter. Fina spetsar har du också fått och vad bra att du använder dem.
Det blir lika mycket att solva i gardinväven som i ripsmattan. För i ripsmattan solvar jag med 2 trådar i solv och 4 trådar i rör.
Men jag har lätt solvning 1,2,3,4 så jag behöver inte tänka. Den trasmattan är allt till salu om någon vill köpa den sedan. Du vet ju att skomakarns barn aldrig hade skor på fötterna osv.
Ha en mysig fredagskväll.
Kramis Birgitta

Monica sa...

Vilka vackra bilder!!! Är det du som är fotografen? Blåsippan ute i backarna stå...tänk vad många gånger man sjungit den vackra sången. Nu kommer våren med stora steg...vi hade här i Småland +10 grader mitt på dagen.
Trevlig helg o kram från mig.