måndag 19 april 2010

Inte nudda mark

Det blir promenadbilder i dag igen. Det är ju så skönt att komma ut när man har möjlighet och kan göra det. Det är skogsstigar som gäller för mej. Mina fötter protesterar om jag går på för mycket asfalt, men mjukt underlag går bra. I dag hade jag planerat att ta med en god vän ut och ryggsäck med förmiddagsfika till oss, men hon var sjuk. Egentligen skulle hon varit i Schweiz nu hos barn och barnbarn, men som så många andra kom hon inte iväg. Så jag fick ta ryggsäcken och gå själv, men det går bra det också.
Jag brukar "leka" inte nudda mark när jag går och konstigt nog vinner jag nästan alltid. Kan det kanske bero på att jag för det mesta går ensam. Det är inte svårt att "hoppa" på stenar för det finns det gott om här. Det är mycket flyttblock sedan inlandsisens tid.
Så är det ju så fantastiskt att få uppleva allt som sker i naturen nu. Se hur grönskan kommer för varje dag och känna dofterna.
Upptäckte att björkarna hade musöron i dag, då är det dags att klippa rosorna, eller hur?


Bildbevis på musöron!

Gick förbi Föllingsö och där var kossorna ute.
En liten söt kalv.


Den här kossan kollade in mej, hon verkade säga
"är jag inte grann med så fina horn"?
Snart släpper man ut kossor vid Vackra vägen, där jag brukar gå
och då går jag inte så gärna där.
Tycker det känns tryggast att ha stängsel mellan mej och kossorna.


Gullvivorna hade tittat upp ordentligt vid mitt kaffeställe.
Det är söderläge här och en berghäll.


Inne i samhället igen, Kullaparken, var det vitt av vitsippor,
men än finns det snö kvar vid kanten av spelplanen.
Det är nog det sista som är kvar och så i skidbacken också.
Det var en del av min dag.
Kram Birgit


6 kommentarer:

Anita sa...

Vilka fina bilder. Som den "bonnunge" jag är tycker jag att ett av de bästa vårtecknen är kor som kommit ut för våren. Kan precis känna in känslan när korna skulle ut från ladugården, lite spännande hur de skulle reagera på ljuset, skulle någon hamna fel och så deras krumma skutt av glädje. Underbart.
Du har så rätt om rosorna, när björkens blad är som musöron är det dags att klippa. Här är det inga musöron än, men det är ju också norröver:)
Kram Anita

Märta sa...

Har det redan kommit gullvivor hos dig! Här är det inga musöron på björken än och några rosor har vi inte i vår trädgård heller så klippa dem behöver jag inte tänka på.
Tack snälla du för omtanken om oss och vår dotter!
Kram! Märta

Monica sa...

Musöron på björkarna? Det tycker jag knappast att vi har här nere i södern än! Så jag väntar nog litet till att klippa rosorna. Det är ju fortfarande ganska kallt på nätterna.
Men kul idé att inte nudda mark - fast det hade inte funkat här - vi har inga stenar...
Kram, Monica

Monica sa...

Tack snälla rara du för den omtänksamma kommentaren. Du kan inte ana vad vi är glada över att vara hemma!!! Mitt hem är min borg, sa jag till min man idag. Nu blir det inte resa av i första taget! Jo, sista helgen denna månad åker vi till Stockholm till barn+barnbarn. (men det räknar jag inte som någon resa) Men snälla Birgit!!! Hoppar du på tuvor o stenar utan att nudda marken`???? Hur törs du det? Tänk om du ramlar!!! Du måste vara försiktig o rädd om dig!!!! Tänk vad många som behöver dig.....Ha en skön kväll. Kram från din vän.

Bodil sa...

Härliga vårbilder du visar!! Sen tittade jag lite längre ner på andra inlägg och tänkte de där barnen känner jag igen - och visst var det "Bonnfrua´s" barn, eller hur. Hon är en ny bekantskap för mig och det är du också. Det är det som är så kul när man får kommentarer från helt nya personer.
Kram och tack för din kommentar.
Bodil

Märta sa...

Tack snälla du för all omtanke! Vår dotter har nu landat på Arlanda kl.17,20 svensk tid. Hon befinner sig nu på en buss till vår äldsta dotter i Västerås. Underbart att allt har gott bra!
Tack och kram!
Märta