tisdag 27 april 2010

Lite blandat

Så var det dagen då mor min skulle till doktorn på kontroll. Vilket bra samhälle vi lever i, trots att man inte längre själv kan hoppa in i sin egen bil och köra dit man vill, så finns det möjlighet att åka dit man behöver och även på lite utflykt ibland, med samhällets hjälp. Jag kan inte klaga på vår kommun, utan allt fungerar bra med transporterna. Hämtad i hemmet och skjutsad ända in på vårdcentralen, och tillbaka hem, precis på tiden som är beställd, det kallar jag service.
En liten söt historia som en av våra småpojkar yttrade när mina föräldrar skulle åka hem från oss. Småbarnen var fascinerade av bussen och hur man tar sig in i den. Då säger ena grabben, fyra år: "När jag blir gammal ska jag åka i en sådan här" han menade nog både rullstol och buss. Chaufför Lasse svarar då snabbt. "Då ska jag komma och hämta dej"





Här hämtar "vår chaffis" Lasse
och ser till att mamma sitter säkert i bussen



Det är många som behöver transporthjälp

Jag promenerade hem, gångstigen heter Kärleksstigen,
den går utmed en å på ena sidan och ett berg på andra


Väl hemma igen blev det lite pyssel i trädgården


På eftermiddagen fick jag för mej att knyppla, det är säkert 15 år sedan sist,
en sockerudd ska det bli, förhoppningsvis.
Ska be älsta dottern om starthjälp i morron.
Knyppeldynan har maken gjort för drygt 20 år sedan,
knyppelpinnarna är hemmasvarvade av min far,
tror inte någon är exakt lika och flera träslag är det också.
Kul att ha.

Björken i hagen har blivit grön i dag,
syns tyvärr inte så bra på bilden.


Hoppas även du haft en bra dag.
Kram Birgit


6 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Ja, visst har du rätt: vi skall inte bara klaga på hur vi har det numera men Vården (en värld jag tillhör ibland) är mycket sämre nu när jag behöver den än när jag började jobba i den för flera år sedan, tyvärr!
:)

pastorsfrun sa...

Längtar till nästa helg då vi kommer hem =)
Visst är det häftigt att kommunen fixar skjuts!!!
Vad fint det blir runt flaggstången!
Kramar

Monica sa...

Så skönt för er att servicen fungerar bra i er kommun! Hoppas att allt var bra med din mamma!
Vilken vacker väg du gick tillbaka. och så fint du har gjort runt flaggstången!
En knyppeldyna har jag också - efter min farmor - men jag kan inte använda den. Men vacker är den.
Ha det så bra, kram, Monica

Märta sa...

Jag hoppas att allt var väl med din mor. Ja tänk vad skönt när allt fungerar med transporten till vårdcentalen. Kanske att det inte är lika perfekt överallt.
Knyppla har jag gjort en liten tunn spets i slöjden så där för 40 år sedan. Nu kommer jag inte ihåg ett endaste dugg hur man gjorde.
Ha det så gott!
Märta

Birgitta sa...

Kärleksstigen den vet jag var den är. Vackert att gå där och så fint du gjort runt flaggstången. Så du har också en knyppeldyna. Min står undangömd i boden och har inte fått vara med på sedan de yngsta barnen föddes. Blir lite sugen ibland att prova om jag kommer ihåg. Men då behöver jag mer tid också. Det lite värre att fixa.
Ha det så gott.
Kramis Birgitta

Monica sa...

Hoppas att allt gick bra i dag med din mor. Skönt att höra att transporterna fungerar, i vår stad har det stått mycket i tidningen om att de inte fungerar så bra. Långa väntetider, bortglömda m.m.
Ha nu en fortsatt bra em och kväll.
Kram