lördag 10 april 2010

Gråvädersdag

Nu har det varit gråväder här ett par dagar. Det kan ju kännas tungt ibland, men man vet ju att solen kan ju titta fram när som helst och då blir det genast ljusare och lättare.
Jag läste just ett inlägg hos Monica och måste citera det: "Lys upp din vardag med tacksamhetens solsken". Det var mitt i prick för mej.
På vår promenad i dag i snålblåst från norr, grått och fuktigt väder kunde vi njuta av så mycket fint. Jag såg små vitsippeknoppar, knopparna på häggen har vuxit, hörde vatten porla bland alla stenar, fåglar som har fullt upp nu i vårdagarna. Lärkan som står stilla i luften, trots blåst, flaxar febrilt med vingarna och sjunger, "nu är våren på gång". Det var inte en lärka, utan en hel flock. Är inte detta solsken trots gråvädret?
Mera man blir glad av är livets efterrätt, här en av våra fem.



Man kan väl inte annat än bli glad av ett sådant leende?

Jag missade att ta med kameran idag, så det blev mobilen som fick fungera som kamera.

Detta fick vi se, är det en hackspett som varit framme???



Trädet bredvid såg ut så här och med stora flisor på marken.
Jättedjupt hål.

Tyvärr suddigt, men detta är roten, även den urgröpt.

Så här såg det ut.
Är det någon som vet vad som hänt?? och av vem???

Hoppas du också får en fin dag trots ev. gråväder.
Kram Birgit.




6 kommentarer:

Monica sa...

Man kan inte låta bli att le, när man ser detta underbara leende hos ditt barnbarn! Hon är bara för go', som vi säger här i Skåne.
Men vad det är son åstadkommit dessa stora hål i träden kan jag inte svara på! Det är ju så stora hål, att man knappt kan tro att det är ett djur... Skulle vara intressant att veta!
Ha en skön lördagskväll!
Kram, Monica

Monica sa...

Tack snälla du för kommentaren! Vilken söt liten "extra krydda" ni har! Glad & pigg. Det värmer i hjärtat när man ser de små liven som förgyller vår tillvaro på "äldre" dar. Hoppas att ni har haft en trevlig kväll med era vänner. Önskar dig en fortsatt skön Helg. Kram från mig.

Birgitta sa...

Vilken efterrätt! Vi har haft solen idag och skönt väder. Sädesärlan har hittat hit nu.
Kram Birgitta

Monica sa...

Vill bara önska dig God Natt.Dagen här har varit solig, men inte så varmt och mycket vind. "Plockat" lite i trädgården och faktiskt den första cykelturen på detta året.Jag hoppas att helgen varit bra för dig. Jag har min man hemma nu, så nu kommer jag att sova gott!
Kram från mig

Märta sa...

Vi har också fått ta hand om två av livets små efterrätter. Var på besök hos de små tjejerna nu i helgen.
Här har vi en underbar vårdag idag, hoppas du också kan känna vårvärmen!
Kram! Märta

Monica sa...

Fy vad synd om dig! Hur kan du sova utan att ha maken vid din sida? Jag förtår ju att det troligen är en vana. Men jag är sååå bortskämd för min sover alltid hemma. Han arbetar i vår stad. När det sedan blir så där med en natt - då är det som om världen håller på att gå under....ha,ha.
Önskar dig en trevlig kväll och God Natt.