onsdag 28 april 2010

Knyppeldag

På morronen idag lämnade jag det kuperade Kinda för att anlända till slätten utanför Motala efter en dryg timmas bilfärd. Med i bilen fanns min, fast egentligen yngsta dotterns, knyppeldyna.
Jag behövde lite starthjälp på en spets som jag fått för mej att knyppla. Det är ju några år sen jag knypplade sist. För ca 24 år sedan var rollerna omvända, nu är det dottern som kan detta hantverk bäst, så jag vände mej till henne för att få hjälp. Så vi har spenderat förmiddagen tillsammans, knypplat, pratat och fikat.


Här ska Åsa börja med min spets
Hennes egen dyna syns med en röd spets i.


Katt i metervara, Fritte


När vi hämtat barnen på dagis, åkte vi till Vadstena
för att besöka en butik som ägs av en gammal dam.
Hon säljer knyppelmönster och garn.
Tyvärr var hon sjuk,
men vi hittade en prylaffär och Albin hittade där
en gammal herr hatt som han gillade, 25 kronor.


Syskonkärlek


Detta har jag presterat i dag,
känner mej faktiskt lite duktig.

Tack Åsa för en fin dag tillsammans.

Kram Birgit


6 kommentarer:

Birgitta sa...

Hej! Vad trevligt att kunna sitta och knyppla tillsammans så där. Den spetsen har jag också knypplat en gång i tiden. Vad synd att den gamla damen var sjuk. Har du varit inne i en affär i Vadstena som heter Korsstygnsbolaget? (tror det var så den heter). Ser ut att vara väldigt lite folk ute på stan.
Kramis Birgitta

Monica sa...

Härligt att ens barn har lärt sig det gamla hantverket så bra, att dom kan lära oss äldre!
Kram, Monica

Märta sa...

Jag tycker du har varit riktigt flitig med knypplingen. Har idag haft förmånen att vara barnvakt åt yngsta barnbarnet medan mamman var inne o jobbade. Vi har haft det så mysigt!
Lycka nu till med knypplandet!
Kram! Märta

Monica sa...

Vad vackert! Finns det något som är så fint som vackra knypplade spetsar? Sedan förmånen att kunna utöva det också...oj vad duktig du är. Jag hoppas att allt är väl med dig och önskar en trevlig Helg. Här kommer ett "tänk" till Dig: Ett vänligt hjärta är en källa till glädje och får allt i sin närhet att lysa upp i ett leende. Kram från mig.

Tigris Predikantan sa...

Imponerande! Du, vad är det för speciella cowboys byxor man ser på bild? *ler*
Ha en trevlig Valborg!
:)

Märta sa...

Kika gärna in till mig, jag har en liten utmaning till dig!
Ha en skön Valborg!
Märta