måndag 24 januari 2011

Fåglar

På förmiddagen i dag tog jag med min kamera på promenaden, mitt mål var ån som rinner genom samhället. Jag vet att det brukar vara mycket änder där, och det var det.
De är så vackra där de flyter runt på vattnet och solen får färgerna att lysa exrta fint.
De var säkert vana att bli matade för de följde efter mej där jag gick, men tyvärr hade jag inget med mej.
De börjar väl få vårkänslor, för de färggranna hanarna var rätt så näbbiga mot varandra, "kom inte för nära min fru inte" verkade de säga.


Ett par som kanske funnit varandra.

Det fanns gott om duvor också.
Här kommer en in för landning på broräcket.


Vid det andra vattendraget som passerar vid kyrkogården
fick jag se något röra sej på iskanten,
jo, det var en liten gärdsmyg, så liten och kvick.


Ytterligare ett kärlekspar som höll på att gnabbas,
men den ena ville inte vara med på bild.


Upptäckte den här vackra himlen nu i eftermiddag,
det vackra varade bara en kort stund innan det blev mörkt.



Det var lite av min måndag
hoppas din också varit bra
Kram Birgit

8 kommentarer:

Monica sa...

Vilka underbart vackra bilder du visar idag! Skickligt att få med den lilla gärdssmygen och talgoxen på bild! Ja, fåglarna har börjat kvittra - snart är det vår!
Kramar, Monica

Ulla sa...

Det var fina bilder på ditt uteliv. Själv håller jag på att träna lite på "produktfotografering men det är så svårt att få rätt ljus och verkliga färger. Det är väl som mina barn och läromästare säger. Det är bara att öva! Undrar om de hört det från sin mor någon gång!

UllaMona sa...

Fina bilder...här är det länge än innan vårkänslorna infinner sig...vi ska ju ha vårvinter först, som är en underbar årstid...våren här uppe är så otroligt kort.
Idag har vi haft takdropp..
Kram

Bonnfrua sa...

Vackert!

Tigris Predikantan sa...

Det var en givande dag du hade!
:)

Gunilla sa...

Otroligt att ni har öppet vatten.
Här dröjer det nog ett bra tag till.Det ser så fint och vårigt ut och den lilla Gärdsmygen är ju riktigt fin, jag tror inte jag sett någon på riktigt här hos oss.

Himmelen har varit riktigt färggrann här hos oss ochså , den har fantastiska färger otroligt vackert..
Kameran var ju hemma när vi gick ut på promenad så det blev inga bilder idag.

Ha en riktigt fin fortsättning på veckan
Kram/Gunilla

Birgitta sa...

Hej! Jag hade en precis likadan vacker himmel som du idag. Det märks ute att vi går mot ljusare tider nu, men vi har mycket snö och halt hos oss. Isen ligger tjock på sjön. Först ett lager på ca 15 cm och sedan vatten och därunder ytterligare 50 cm is. Så vi har säkert is 3 månader till på sjön. Fåglarna äter så mycket solrosfrön och det är samling där av flera olika sorter.
Kram Birgitta

Evatina-beth sa...

Så vackra bilder du tagit.
Kram Eva