lördag 8 januari 2011

Promenad i snö

I dag har det varit grått väder, molnen har varit låga och nästan nuddat trädtopparna . Några små snöflingor dalade ner på förmiddagen, men i eftermiddag har det regnat.
Men vad spelar vädret för roll, gå ut och gå kan man ju göra hur det än är, bara man har rätt kläder på sej.
Vi promenerade, eller rättare sagt stövlade iväg, upp för backen här hemma. Man får upp flåset bra redan på startsträckan på vår ca fem km långa runda. Sedan var det snö som gällde, flera delar av rundan var det ingen som gått tidigare, bara djur som spårat.


Här är det fortfarande snö på träden,
några har gått före oss här, så det gick bra att gå.
Gubben hamnade visst bakom granen.

"Litet hus vid skogens slut liten tomte tittar ut"....
Nej, det är inte slut på skogen här, utan mitt uti skogen,
någon liten tomte syntes heller inte till.

På vissa ställen måste man vara ödmjuk för att komma fram.


En hög stubbe med snömössa,
såg ut som en gubbe som stod och tittade oss.


Här var det bara djur som gått före oss,
mysigt att gå här,
får bara akta sej så man inte får snö innanför kragen, inte alls skönt.


Framme ur skogen,
en plogad väg och till sist en landsväg att gå på
innan vi är hemma.


Sommartid tar rundan knappt en timma
i dag tog det en och enhalv timma.
Men en skön promenad fick vi
och det smakade gott med kaffe som vi blev inbjudan på
hos en granne.



Önskar er alla en skön lördagskväll



Kram Birgit


6 kommentarer:

Ulla sa...

Det ser nästan ut som sagan Olles skidfärd efter er väg, tyckte att jag skymtade en skidåkare. Här har regnsnöat idag så det var inte svårt att välja inneaktiviteter. Trevlig kväll!

Monica sa...

Ja du käre Birgit, inte saknar ni snö.....Kom osökt att tänka på när du brukar hoppa över tuvorna....liiite svart med det "buset" nu.
Önskar Dig en fortsatt skön hleg
Kram från mig.

hugan sa...

Bäst med den promenaden borde väl vara kaffetåren hos grannen! Tänk om jag blivit bjuden nån av de hundra gånger jag gått förbi nån av mina grannar, men icke! ;-D
Hoppas kvällen var skön!

Monica sa...

Vilken härlig (men jobbig!) promenad ni fick! Här är det så halt på grund av allt regnande, att jag inte har vågar mig ut på flera dagar!
Men nu har vi beställt broddar, så sen...
Men jag längtar till våren och barmark!
Kram, Monica

Anita sa...

Så fina snöbilder du fångat! Här har vi isgata idag och hoppas att sandbilen tar sig en tur häråt snart.
Ha det så gott
Kram Anita

UllaMona sa...

Vilken härlig promenad och så fina bilder. Jag blir så glad varje gång jag öppnar din blogg och ser din fina header...underbar bild med alla barnen.
Kram