onsdag 26 januari 2011

Lite nostalgi

Varannandagsväder har det varit här. Solen har strålat, men vinden var isig i dag. Ut måste man ju vilket väder det än är. Så en liten runda blev det på förmiddagen.

Taggen är inte så förtjust i att gå ut, men några småstunder blir det. Sover han inte så sitter han i något fönster och kikar ut.



Bara en svans som tittar fram.
Här har han koll på om det är några fåglar utanför,
eller grannens katt.

Det är trevligt med bloggvänner, många tips och ideer får man.
Monica, sydde gardiner av gamla lakan, som blev så fint.
Jag har haft dom tankarna tidigare, men inget har hänt.
Men nu blev det av. Många tankar gick genom huvudet
när jag plockade fram de gamla broderade lakanen,
något med handvirkad spets.
Vilket arbete som är nerlagt, många timmar,
säkert är det kärlek insytt i varje stygn också.


Det här lakanet, som också blev en gardinkappa, är broderat med A E F
Annie Ericsson Frans
det var makens mormor och morfar.
(Om du klickar på bilden så syns broderiet bättre)
Jag uppskattar dessa gamla klenoder, de berättar så mycket.
Är det någon som har tid, eller kan göra sådant här arbete idag?
Tror inte det.

Åter en bild på en vacker himmel, nu i kväll.


Brasan värmer skönt här hemma.
Kanske blir det några varv stickade på vanten,
med en ren på, senare i kväll, framför brasan.



Kram Birgit


10 kommentarer:

Bonnfrua sa...

Snyggt mummen!

UllaMona sa...

Jag har sytt köksgardiner av gamla lakan...min mormor hade virkat och broderat.
Hoppas få se en bild på vanten!
Kram

Monica sa...

Åh, vad jag blev glad och smickrad av att du fick inspiration av mina "nya" köksgardiner!
Dina har ju en helt fantastisk brodyr!
Mycket finare än mina, men det är ju inte det som räknas, eller hur?
Hur som helst, så gläds jag varje dag åt mina!
Vilken vacker kvällshimmel du visar!
Kram, Monica

Birgitta sa...

Vilka vackra lakan med allt det broderade på. Det var ju sådant man gjorde förr. Evigheter sedan man gjorde vitbroderi (och inte var det mycket heller). Däremot korstygnstavlor har jag sytt ett antal. Här har vi haft så vackert vinterväder idag med solsken och kyla.
Kram Birgitta

hugan sa...

Å Taggens svans charmar mej mest! ;)
Jättefina gardiner!
Låter utomordentligt mysigt att sitta o sticka i brasans sken..!
Ha nu en skön dag!
Kram

Synnøve. sa...

Hej i stugan.
Visst är det ett vackert handarbete de gjorde när de broderade på lakan.
Tror inte någon gör det idag. För alla använder nog påslakan tror jag...
Men det blev vackra gardiner tycker jag.

Det är skönt att vara ute när man har sällskap av Erri. Hon passar på mig. Det är tryggt det.

Solen har nu gått ner, det är 20 minus här. Men vilken vacker dag det varit....
Ha en skön eftermiddag nu. Här ska jag göra pizza. Sen blir det lite slappartid. Så väntar Antikrundan på tv i kväll.
Kram Synnöve.

Ulla sa...

Jag förstår Taggen som stannar inne. Det är väl optimalt att använda fina saker och göra dom till nya istället för att det ligger i lådor och skåp. Nu sitter allt Taggen "vacket" om han väljer en sån inramning. Trevlig helg!

Märta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Märta sa...

Visst är det fint med gamla lakan som görs om till gardiner! Nu när man inte använder lakan utan har påslakan får vi ju njuta av arbetet som är gjort på lakanen på ett annat vis.
Härligt att sitta framför brasan en dag som idag, här viner vinden runt om husen!
Ser redan framemot att möta er i sommar! Har ni tid så vill vi gärna ser er här på middag innan mötet. (När programmet för sommaren är tryckt så skickar vi det till er)
Imorgon har jag årsmöte i stan så halva söndagen blir till att vara där.
Ha nu en skön helg!
Kram! Märta

Evatina-beth sa...

Vad roligt när gamla lakan får komma fram i ljuset. Och så vackert det är.