tisdag 11 januari 2011

Lite av varje...

Nu har granen här hemma fått semester till nästa jul.
Den plockades ner i går. Det känns både lite vemodigt och ganska skönt på samma gång. Jag tycker nog det är roligare att plocka fram julsakerna än att plocka undan dom.


Nu börjar ljuset återvända och solen orkar över trädtopparna här , då är det väl hopp om att det nalkas en vår vad det lider.

Det har varit mildväder och regn här i helgen, men i dag var det någon minusgrad och sol.
Fint och skönt.



" Nu är glada julen slut, slut..."
Gubben min hittar jag ofta så här, med dragspelet på sej.
Han hörs ju, så det är inte så svårt att veta var han håller hus.
Nu har han inte sällskap av granen längre
Taggen som ofta ligger i soffan,
går oftast iväg när han börjar spela.
Kan inte förstå det.
Kanske våra barn förstår....



Gubben och jag fick var sin ängel när vi var små,
de står framme varje jul.
De är gamla,
säkert från mitten av -50-talet

I söndags när vi skulle gå till kyrkan var det halt,
testade att ta sparken,
men det var för halt. Vi fick inget fotfäste.
Det fick bli en bilfärd istället.
Grusat på våra gångar blev det iaf.


Tövädret har lossat snön från taken,
man får akta sej så man inte får något på sej.
Riktigt "häng" på vår uteplats och garaget.



Önskar er en bra vecka

Kram Birgit

9 kommentarer:

Bonnfrua sa...

Vilka bra bilder du tar! Gillar den på gruset!!!!

Ulla sa...

Instämmer med Bonnfrua och snöhänget är också häftigt! Tänk att ha en egen speleman det tycker nog många skulle vara trevligt om man inte är katt förstås.

Monica sa...

För min del tycker jag att det är skönt när man slänger ut julen! Då köper jag våriga, krispiga tulpaner och ser fram mot våren!
Dina bilder är, som vanligt, jättefina! Du är verkligen en duktig fotograf! Har du alltid varit det, eller är det nu sedan du började blogga?
Här har vi fortfarande tögrader men JÄTTEHALT! Det går inte att ta en promenad, tyvärr! Hoppas, att det snart blir bättre!
Ha en bra vecka, kram, Monica

Birgitta sa...

Hej! Här har vi också haft töväder och en massa snöras från taken. Det värsta är alla kompakta snöhögar som måste skottas undan för att man ska komma fram. Halt är det på en del ställen. Vi har vintervägar hos oss, alltså inget salt här. Och inget grus heller.
Här är också julen slut och det är fullt upp i vävstugan. Börjar väva ny löpare i morron.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

pastorsfrun sa...

Hej hej mamma
Jag tycker MYCKET om när pappa sitter och spelar. Det ger såna myskänslor, eller hur?!
Barnbarnen älskar det ju också =)men då får han ju inte välja själv vad han ska spela förstås ;o)

Håller med de andra att du tar så fina bilder!Jag visste inte att änglrna var så gmala... de är jättefina tycker jag. Gillar ju änglar =)
Stor kram Mis

Gunilla sa...

Härligt när julen är slut och man börjar veta vilken dag det är på veckan.
Fantastiskt trevligt att ha en egen speleman det är inte alla förunnat.

Här får vi skotta taken det har inte varit något snöras ännu, vi har minusgrader fortfarande.


Ha det gott
Kram/Gunilla

Märta sa...

Känns lite vemodigt att plocka bort julen tycker jag. Fast den måste bort nu men det tar sin lilla tid att göra det.
Visst är det halt, känns som vi borde skaffa dubbar. Brutna leder är ju inget vi vill ha.
Skulle vara kul att höra dragspelsmusiken, får se om vi kan påverka programkommiten för sommarhemmet.
Ha det gott! Kram! Märta

Black Iris sa...

Vad mysigt med en "gubbe" som spelar dragspel. Det skulle jag också vilja ha.
Här är det hur halt som helst så min "gubbe" har varit på apoteket och inhandlat rejäla broddar till oss båda

Kram Maidi

Evatina-beth sa...

Brukar han ha med dragspelet på Homecomingträffen?
Om du sätter på broddar kan du säkert få fäste så att du kan sparka dig fram.
Kram Eva