onsdag 31 mars 2010

Vårpromenad

Påskstädning hos mina föräldrar stod på schemat för i dag. Så nu är det gjort och känslan av nystädat är ju skön att få ha. Tänk att få lägga på hemvävda dukar och egenhändigt broderade dukar på borden till helgen visst är det fint.
Jag blir ordentligt sevad med både fika och mat. Idag blev det stekt rödspätta, det smakade ypperligt. Mor min är en hejare på att laga mat, för att inte tala om såsen hon gör. När städningen var avklarad tog vi oss en promenad, trots kall nordanvind. Förra sommaren införskaffade sej föräldrarna varsin eloped som de kan åka på. Ett fantastiskt hjälpmedel. Så nu kan de ta sej ut lite själva i omnejden när de vill.
Här stannar de vid vägrenen tills traktorn passerat.
Vägen är ganska smal med mycket trafik.
Detta fick jag syn på i skogskanten.....

...syns det att det är blåsippor?
Vad glad jag blev för dessa små knoppar.

Måste bara visa en av alla dukar mamma vävt.
Det här är östgötadräll.
Det var lite av min dag. Hoppas din varit bra.
Ha det gott.
Kram Birgit

7 kommentarer:

pastorsfrun sa...

Men skojar du! Har ni redan blåsippor!!??? Vad härligt!!
Jag har flera hemvävda dukar på borden härhemma, som mormor gjort. Det är så fint!!! Jag känner mig så stolt och glad när jag tittar på dem. Det är verkligen inte alla som har lyxen att få ha fina hemvävda dukar!
Kram kram Mia

Tigris Predikantan sa...

Fin dotter verkar du vara *ler* och hittar blommor med!
:)

Birgitta sa...

Hej! Blåsippor redan. Ingen risk här, eftersom snön ligger kvar. Vilken fin östgötadräll din mor vävt. Jag vet att Ingrid Skagerström har skrivit mycket om just östgötadräll och även vävt det.
I morron blir det ingen tid i vävstugan. Ska till sjukgymnastiken och få träningsprogram och så måste jag nog städa lite inför helgen.
Hoppas ni får en trevlig och glad påsk på ostsidan av Sverige.
Kram Birgitta

Monica sa...

Vilka heltuffa föräldrar du har! Hälsa dom!
Och fina dukar har din mamma vävt!
En Glad Påsk önskar jag dig!
Kram, Monica

pastorsfrun sa...

Hi hi, visst är mormor och morfar tuffa! (Jag är alltså dotter till "mummen", som har denna blogg.)De är även ute och surfar på nätet och läser bloggar! Hur många 80 plusare gör det?
Mia igen.

Tigris Predikantan sa...

Ännu inga påskgummor ... men, dagen är ju inte slut! *ler*
:)

Monica sa...

Jag vill önkska dig en riktigt Glad Påsk.
Njut och ha det riktigt skönt.
Vi är hela familjen samlad, barn o barnbarn. Så här är det fullt liv i stugan o blir så hela Påskhelgen. Det har kommit från både norr o söder.
Påskkram.