måndag 14 juni 2010

Du lindar av olvon en midsommarkrans...

"Du lindar av olvon en midsommarkrans och hänger den om ditt hår...."
Nu blommar vår olvonbuske så fint, trots att det är en dryg vecka till midsommar. Det är så vackra blommor tycker jag. Vi har fått kämpa med ohyra på busken, har ändå lyckats hålla den frisk.



Olvonblommorna



Du kommer åter igen få följa med på vår skogspromenad. Det är ett tag sedan vi gick där för mina ben protesterar en hel del, men nu längtade jag ut i skogen, så det vara bara att gå. Det tog lite längre tid än vanligt, men vad gjorde det, jag fick ju njuta lite längre av naturen. Måste ju se det positiva med promenaden. Så här kommer lite bildbevis på att jag verkligen var ute i skogen.

Midsommarblomster, fina,
synd bara att de faller så fort man tar in dom.
Så de fick stå kvar i skogen.

De här små söta blå (ogräs kanske) vet jag inte vad de heter,
de lyste så vackert i solen.


Jag kan stå och njuta på en sådan här plats
där solen skickar ner sina strålar
på tall, mossa och ormbunk...


..och blå himmel med lite bomullsmoln på, ovanför mej


Hundkäx, också ett ogräs kanske,
men visst är den fin där den står i skogen
och solen skiner på den



Hemma igen,
Taggen väntar på oss och hälsar oss välkomna hem med sitt mjauande.


Kram Birgit




6 kommentarer:

hugan sa...

Hej där! Tack för titten och fin kommentar hos mej, välkommen åter!

Å vad jättefina Olvonblommorna är! Undrar om det är nåt för det karga norrlandsklimatet....? ;-)

Sitter och funderar vilken dotters blogg du hittat mej på...men jag tror jag har det!

Monica sa...

Tack, tack, tack kära Birgit för den ljuvliga skogspromenaden! Blir sååå imponerad av dina underbara bilder och det skrivna orden. Det fångar mig rakt in i hjärteroten.
Vad tapper du är som trotsar värken och ger dig ut i naturen. Men du hoppade väl inte nu på stenar & tuvor....*fniss*
Du måste vara rädd om dig. Jag vill gärna "följa" med på mera sådana här vackra promenader.
Må väl. Många kramar(ärliga) från din vän.

Anonym sa...

Bonnfrua och jag stod på plantskolan och tittade på olvon men vi avstod pga av vetskapen om ohyran! Men vackra är de verkligen.
Kram Anita

Märta sa...

Vilken härlig skogspromenad!
Om jag minns rätt så är den blå lilla blomman en teveronika eller en skogsveronika. När jag var barn så kallade vi den för mormorsglasögon. Hundkäx heter på engelska The queen´s lace: drottningens spetsar, jag tycker att det namnet låter mycket vackrare än vad vårt hundkäx gör.
Var rädd om dig så du inte får mer ont i dina ben!
Ha en bra vecka!
Kram! Monica

Monica sa...

Så vackra sommarbilder! Tråkigt att du har ont.
Och visst är hundkex väl ett ogräs, men vad vore sommaren utan dem?
Är det doftolvon ni har?
Kram, Monica

Ulla sa...

Den lilla blå heter teveronika men min mormor sa alltid teärenpris. Mormors glasögon har jag ocså hört. Jag plockade blommor häromdagen med vårt lilla Ellenbarnbarn som älskar denna sysselsättning och är mycket vetgirig och då plockade jag fram namnet ur minnets djup. Därför var det lite dejavu att se dina bilder.