söndag 13 juni 2010

Ved, blommor,sniglar

Yes, tutan funkar nu, den fick omprogrammeras?? Trodde bilen var en bil och inte en dator!! men, men, man får väl försöka hänga med i utvecklingen så gott det går och acceptera att världen är datoriserad.
Vi har haft ett snabbt besök av sonen med familj i helgen. En av deras bilar behövde ses över, det var inte några datoriserade saker som skulle åtgärdas, utan ett trasigt avgasrör. Lite smidigare att fixa när man får lite hjälp och att det finns verktyg till hands.
Under tiden " gubbarna" fixade bilen gick Lovisa, barnen och jag på loppis. Där inhandlades lite prylar. Oj vad saker det fanns, och det mesta bytte nog ägare, det är ju det som är meningen. Det är församlingen som anordnar detta loppis, det återkommer varje år, och pengarna går till en skola för handikappade barn i Bayad i Egypten.


På hemvägen inhandlades lördagsgodis,
Hugo räcker Alva en hjälpande hand





Efter maten drog vi i väg till skogen för att såga lite ved.
Så släp, motorsåg och hörselskydd tog vi med
På med hörselskydd när farfar och pappa ska såg veden
som ska till g-morfar o g-mormor

Så var släpan fullastad


När veden var avlastad skulle det plockas lite blommor.
Långt gräs, blommor och liten Alva


Hugo har plockat en stor Lupin


Trapphissen (karusellen) är populär,
Hugo tar med Alva på en tur
De röda tavlorna som hänger i trappan har min mamma sytt,
jag tror det är tio stycken, mönstret är taget ur Ica.kuriren.
Det är nog julmotiv och det kom ut ett nytt varje år för längre sedan,
vet inte om det gör det fortfarande.

Senare på kvällen tog vi ytterligare en tur i skogen,
här ett par snigelletare.
De lyckades hitta många sniglar och insekter
och allt skulle undersökas,
jag fick se mycket som jag annars missar när jag går själv,
men det var spännande att titta på alla dessa små tingestar,
bara jag slapp att ta och känna på dom. Kan ni förstå det??



Kram Birgit





6 kommentarer:

Monica sa...

Värmer mitt hjärta när jag ser så härligt ni har ute i skogen. Har ni era barn & barnbarn boende i närheten?
Du vet "våra" bor ju "en bit bort". Så därför var det ngt. lättare för oss att fatta beslutet om vårt eget livsprojekt. Även de faktum att det dagligen X flera går att flyga till Sverige på ca 2 timmar, om någon behöver oss eller det är något annat. Det är klart att jag ska blogga- hela sommaren & även troligen i Provance.
Önskar dig nu en fortsatt bra dag.
Kram från din vän.

Monica sa...

Och här kommer nästa Monica...
En härlig dag idag igen för er med barn och barnbarn! Visst är det skönt att ha dem nära. Vi har alla våra fyra på gångavstånd, och det är vi så glada för!
Hon ser ju för söt ut, lilla Alva mitt i det höga gräset! Och vilken jättelupin Hugo har plockat!
Ha en fortsatt bra dag, kram från Skåne-Monica!

Birgitta sa...

Hej! Nästa hälsning blir från Värmland och nu har regnet slutat och solen kommit fram igen. Ser att du haft en trevlig helg med barn och barnbarn. Fina bilder och tänk att lupinerna är så stora hos dej. Men de kommer snart här också.
Vad bra att du fått ordning på tutan. Jag har fått ordning på draget och beställt ombesiktning.
I morron blir det provväv av blå mattan.
Kram Birgitta

Anonym sa...

de röda tavlorna i trappen hos Mormor finns numera (är jag nästan säker på!) i Land! Har iaf sett dem för inte så väldigt länge sedan...
Underbara kort på kusinerna!
Kram Åsa

Märta sa...

En hälsning från Småländska höglandet där söndagen har bjudit på sol, åska och störtskurar. Härligt med barnbarnen. Här kom det en liten tös på besök på em. hon blir 1 år på onsdag. Skönt att ha ett barnbarn i grannbyn (25 km), när det är 32 mil till de andra.
Har också lite problem att tycka det är mysigt att plocka sniglar. Är ju förskollärare så det händer ibland att det kommer små barna- händer som vill att man ska bära dessa små slemmiga saker.
Det stämmer bra med sången "Bara den som vandrar nära marken kan se dina under Gud"
Hoppas du får en bra vecka!
Kram! Märta
ps Lite kul att se vad de heter som har skrivit de översta kommentarerna. Du kan ju gissa vad mitt tilltalsnamn är. Jag brukar skoja med mina föräldrar om de bara hade en månad i sin almenacka. Jag har namnsdag 4, 11 och 13 maj. 4 maj är mitt tilltalsnamn d.s

Ulla sa...

Hej och tack för titten! Jag känner väl igen motiven från Icakuriren. Du har nog rätt att det är några år sedan men jag tycker fortfarande om dem. Jag har full förståelse för din småkrypsovilja men de tvåbenta "krypen" är härliga!