tisdag 29 juni 2010

Sommardag

Åter en varm sommardag, inte ska man klaga efter den långa vinter vi haft, men jag är ju svensk och tycker nog att "lagom är bäst". Inte orkar jag göra många knop en sådan här dag, men jag har det ju lyxigt och kan med ganska gott samvete bara lata mej.

På förmidda´n fick jag nästan abstinens efter en skogspromenad. Det har ju inte blivit mycket av de varan sista tiden p.g.a. mina onda fötter och ben. Men jag trotsade obehagen och tog med en vattenflaska och kameran och drog till skogs. Det är verkligen hälsa för själen att vara i skogen och njuta av dofter och fågelsång.

Jag var inte ensam som jag trodde jag skulle vara på promenaden. Nej, jag hade både flugor och mygg som sällskap, det är väl inte det bästa och trevligaste sällskap man kan ha. Men är man ute får man nog acceptera deras närvaro.
En skön och varm promenad blev det och kaffet smakade bra när jag kom hem.


Smultronen börjar rodna både i skogen och hemma

För några år sedan växte det massor av Linnea på vår skogsrunda,
man kände doften långt innan man fick syn på lilla försynta blomman.
Nu har vildsvinen tyvärr bökat upp marken
och skogsmaskiner har har kört där,
så blommorna har nästan försvunnit helt.


Gräs, blommor och blå himmel


En vacker blomma, ogräs kanske, i dikesrenen


Vit klöver, doftar också gott.


Hemma igen hos Taggen som troget väntar
och alltid hälsar välkommen hem på sitt sätt.
Tänk om man var så här vig när man ska tvätta fötterna.

Efter en promenad ska man väl stretcha, eller hur
ska kanske testa Taggens stretchövningar, hm.

Ha en skön sommarkväll

Kram Birgit

6 kommentarer:

Monica sa...

Vackra bilder från din skogspromenad!
Så mycket som blommar nu! Men synd att era Linneor har försvunnit. Har ni sett några vildsvin? Jag tror inte att det var så klokt att återinföra dem i Sverige!
En fortsatt fin vecka önskar jag dig!
Kram, Monica

71:ans blogg sa...

TACK snälla du för att du hjälpte mig med namnet på busken! När jag minns tillbaka så hade du en bild på olvonblommorna...
Mycket fina bilder som vanligt!*ler*
Jag håller med om att det är lite fööör varmt just nu.
kram Millan

Ulla sa...

Sverige, det är dina bilder och sedan när du även fått njuta av myggsurr då är det absolut så. Tänk om vi kunde stoppa ner lite av det i en burk och glänta på locket i november. Det vore en medicin som skulle vara till nytta.

Monica sa...

Ja du Birgit, tänk om vi vore sååå viga som din Taggen....*fniss*...
Det är lite trögt på morgonen, men sen brukar det oftast "mjukna" till i de gamla lederna efter en stund....*fniss*...
Tack för att du delar med dig av underbara bilder! Då kan jag "bara" sitta här framför datorn och drömma att jag jag är med på dina promenader. Nej, jag skojar liiite....jag KAN också röra på mig. Men jag är lite lat & njuter så av att sitta under korkeken och lukta på alla blommorna.
Önskar dig nu från mitt innersta en fortsatt skön vecka. Var rädd om dig!(inga onödiga hopp över sten o tuva)
Varma kramar från mig.

hugan sa...

Tycker inte alls synd om er och er sommarvärme! Här skulle det också behövas lite rejäl sommar..!
Det låter alltid så skönt när människor beskriver hur de njuter av sina skogspromenader...själv har jag ormfobi, låter helst bli att sätta ner mina fötter där jag inte är säker...tråkigt och så trist. För visst, det är ju så fint med skog och all växtlighet!

Jo liiiite vighet skulle man få av Taggen ;-D

Susanne W Linde sa...

Hej!
Av en händelse hittade jag din blogg när jag hittade din kattbild på nätet. Katten Taggen är så lik en av våra tre katter - Curry! Curry blir 7 år i november - liksom brorsan Felix. Sen finns Vilda Wilma, 6 i september, också i familjen!
Ha det gott!
Kram
Susanne i Arboga