fredag 4 juni 2010

Mästerverk

Oj, vad spindlarna har bråttom, kanske lika brått som vi människor har för att få ihop till brödfödan. Men det vi gör kanske inte raseras lika ofta som för dessa småkryp.
Egentligen tycker jag inte om spindlar och framför allt inte när de tillverkar sina nät där jag ska vara.
Men så en dag nu började jag titta lite närmare på detta fantastiska mästerverk som de tillverkar. Dessa små tingestar kan verkligen väva fantastiskt fina nät, och när solen skiner på väven är det ett alldeles underbart konstverk. Är jag helt konstig nu, tycker du?? Men kolla in ett spindelnät, får du se.



Ingen bra plats att placera ett nät på,
altanen
Ett stort nät, undrar hur lång tid det tar att tillverka,
får vara kvar till gräset ska klippas nästa gång

Torgdag = tomater
också ett mästerverk,
många olika former och färger

Löjtnadshjärta, också ett konstverk


Taggen nyvaken,
smidigt sätt att ligga och tvätta sej.


Ha en skön helg
Kram Birgit

3 kommentarer:

Bonnfrua sa...

Häromdagen hörde jag ett knäppande ute på altanen. Det var en spindel som snurrade in en fluga för att mumsa på senare. Flugan gjorde motstånd, men det var lönslöst.
Såg på TV att om en spindeltråd vore tjock som en penna kunde den stoppa ett jetplan!
Så visst är det mästerverk!

Monica sa...

Och det går med rasande fart när ett nät blir till! Fascinerande att titta på! Men, som sagt, inte så mysigt att ha där man vistas!
Så fina tomater du har hittat!
Kram, Monica

Monica sa...

Birgit, jag hoppas att din helg varit bra! Vet du om att du är duktig på att fotografera? Du är snart ett proffs...
Vi har haft en skön & stillsam helg. Mycket ute i trädgården, som inte är den lättaste...många etager, stenpartier, rabatter, växthus, kryddträdgård m.m. Det finns inte många plana ytor! Men i gengäld har vi en underbar utsikt över Vättern.
Nu ska du ha det så bra & vara rädd om dig! Kramar om.